Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności

Kosmos wzywa - cosmos calling /PLN 60.00

Wraz z nastaniem odwilży w krajach bloku wschodniego i ogłoszeniem rewolucji naukowo-technicznej nauka i technika stały się ważnym orężem w zimnowojennych rozgrywkach po obu stronach żelaznej kurtyny, a symbolem kolejnej dekady – loty w kosmos, nowoczesna telekomunikacja i energia jądrowa. Nowe dziedziny nauki, możliwe dzięki rozwojowi kosmonautyki dosłowne „oderwanie się od ziemi”, a także zrehabilitowana w państwach komunistycznych cybernetyka i jej pochodne – biocybernetyka, robotyka, sztuczna inteligencja – kształtują wyobraźnię masową oraz wyraźnie inspirują wszystkie dziedziny sztuki: od malarstwa, rzeźby, muzyki po wzornictwo, architekturę i urbanistykę.

Odradzający się w tym czasie nurt science fiction oraz powszechna fascynacja odkryciami naukowymi tworzą istotny kontekst dla ukazania eksperymentalnych projektów i realizacji artystycznych tego czasu. Wyścig o dominację w kosmosie przyczynił się do rozwoju utopii architektonicznych, a punktem wyjścia dla projektów „miast przyszłości” stało się przekonanie, że niebawem człowiek będzie mógł zamieszkać w dowolnym miejscu na Ziemi czy w kosmosie. Rewolucja naukowo-techniczna miała też znaczący wpływ na sposób postrzegania ludzkiego ciała i jego nowych, poszerzonych możliwości percepcyjnych. Istotny wątek sztuki lat sześćdziesiątych stanowią działania artystyczne mające za punkt wyjścia badanie i testowanie percepcji zmysłowej – od sztuki kinetycznej i op-artu, poprzez eksperymentalną muzykę elektroniczną, aż do projektów environment – „przestrzeni wielozmysłowych”.

Książka towarzysząca wystawie „Kosmos wzywa! Sztuka i nauka w długich latach sześćdziesiątych” w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki zawiera 12 tekstów poświęconych sztukom plastycznym, muzyce, filmowi, wzornictwu, architekturze i urbanistyce oraz modzie w kontekście ich powiązań z nauką i techniką, w szczególności kosmonautyką i cybernetyką. Ramy czasowe tytułowej „długiej” dekady wyznacza z jednej strony ogłoszenie rewolucji naukowo-technicznej w bloku wschodnim po 1956 roku, a z drugiej – początek technokratycznej epoki Edwarda Gierka we wczesnych latach siedemdziesiątych. Podejmując własną próbę opisu świata lat sześćdziesiątych (czy choćby pewnego jego wycinka), autorzy wystawy i książki dają nam szansę zobaczenia w tej historycznej wystawie nie tylko historii czy niedokonanej przyszłości, ale też teraźniejszości.

Wydawca: Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
Warszawa 2014
Oprawa: miękka
Ten produkt znajdziesz w działach: